Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Περί ομορφιάς... [Αλίκη Κατσαρού]




Ούτε μπορώ, ούτε θέλω να κρύψω την αδυναμία μου στην ομορφιά. Κολλάει το μάτι μου. Μωρά, έφηβοι, γυναίκες, άντρες, λεβεντόγεροι και αεράτες ηλικιωμένες κερδίζουν το θαυμασμό μου αξιωματικά.
Γιατί η ομορφιά είναι αξίωμα. Δε χρειάζεται καμιά απολύτως απόδειξη.
Μπορώ να πω πως είμαι και απαιτητική. Αναζητώ το τέλειο. Μπορεί να με χαλάσει μια ελιά, ένα χαμόγελο, ένα φρύδι. Πολλές φορές ψάχνω την ατέλεια. Κυρίως αν το αντικείμενο θαυμασμού μοιάζει αψεγάδιαστο. Όλο αυτό ωστόσο που μου συμβαίνει, και πραγματικά δε γνωρίζω τα αίτια, είναι μια θεωρητική κατάσταση στη ζωή μου. Δεν έχει καθόλου να κάνει με την προσωπική μου ζωή, πόσο μάλλον στα ωριμότερα, ας πούμε, χρόνια. Ακριβώς επειδή το ενδιαφέρον μου είναι θεωρητικό, θαυμάζω με το ίδιο ακριβώς ενδιαφέρον, και ταυτόχρονα εξετάζω αρσενικά και θηλυκά. Είναι κάτι σαν χόμπυ. Θαυμάζω τις φαρδιές πλάτες των αντρών, τα ζουμερά μπούστα των γυναικών, τα καλοσχηματισμένα πηγούνια και χείλη αμφότερων, καθώς  και τις όμορφες γάμπες αμφότερων. Ειδικά τα πόδια μου αρέσουν πολύ. Από τα πιο όμορφα εκθέματα των μουσείων, είναι για μένα  οι περικνημίδες των πολεμιστών, με σχηματισμένους τους μύες των ποδιών πάνω στο μέταλλο.
Το θεωρητικό μου αυτό χόμπυ, είναι τόσο θεωρητικό, που πολλές φορές δε θέλω να ακούσω τη φωνή μιας πανέμορφης γυναίκας. Δε κοιτάω ποια εφημερίδα κρατά στα χέρια ένας πανέμορφος άντρας (ειδικά από όταν ένας πανέμορφος στην παραλία διάβαζε «Εσπρέσσο») και ούτω καθεξής.
Στέκομαι δηλαδή στο προφανές και δε θέλω να μάθω το παρακάτω προς αποφυγή απογοήτευσης.
Κρατώ έτσι το θαυμασμό μου στην εξωτερική ομορφιά  εντελώς θεωρητικό, να μην  αφορά δηλαδή επ’ ουδενί τις σχέσεις μου με τους ανθρώπους, έχοντας απόλυτη επίγνωση ότι η ομορφιά έχει έναν μεγάλο σύμμαχο ή μεγάλο εχθρό: τη γοητεία. Τότε μόνον με αφορά. Αν ο όμορφος έχει γοητεία, κατά την άποψη μου, αποθεώνεται. Αν δεν έχει, εκμηδενίζεται μονομιάς.
Στη γοητεία τα πράγματα είναι  αλλιώς. Στη γοητεία σκλαβώνομαι.

Θέλω να κάνω φίλο τον πιο περίεργο, τον πιο διαφορετικό τύπο που γνωρίζω, ακόμη κι αν είναι φυσικά δύσμορφος, εφόσον τη διαθέτει.
Πιστή οπαδός της γοητείας παιδιόθεν (άλλο ανεξήγητο κι αυτό), στην πραγματική ζωή ‘ερωτεύομαι’ κυρίως τα στοιχεία που αντικειμενικά δεν είναι όμορφα. Οι ρυτίδες στο μάγουλο μιας γυναίκας που χαμογελά, τα νευρώδη γυναικεία χέρια με προεξέχουσες φλέβες, τα γκρίζα μαλλιά, γυναικεία και αντρικά, η καλοζωισμένη αντρική κοιλιά, τα στραβά αντρικά πόδια, οι παράξενες μύτες, οι βραχνές φωνές, όλα τούτα και πολλά ακόμα, με ιντριγκάρουν. Ανακαλύπτω συνήθως ότι τα κουβαλούν άνθρωποι, που δεν ξόδεψαν πολύτιμο χρόνο σε μανικιούρ, γυμναστήρια και πλαστικούς.
Για τη γοητεία εννοείται πως δεν υπάρχει συνταγή. Ή σε πάει η ζωή σου στο δρόμο της, ή σ’ αφήνει να γεράσεις, όσο όμορφος κι αν υπήρξες όταν ήσουν νέος.
Είναι απολύτως ανεξάρτητες αξίες ομορφιά και γοητεία, κι ας μπερδεύονται πολλοί.
Αποδεικνύεται μάλιστα με τη συμβολή της Φυσικής: Η ομορφιά πέφτει θύμα της βαρύτητας με το χρόνο, σε αντίθεση με τη γοητεία που κάθε χρόνο ανεβαίνει κι ένα σκαλί και μπορεί ακόμη και στην τρίτη ηλικία να πιάσει ταβάνι, αν πιάνει ποτέ.
Ο χρόνος είναι αέναος σύμμαχος της γοητείας η οποία μάλιστα προστίθεται στην παρουσία ακόμη και άσχημων στα νιάτα τους ανθρώπων κάνοντας τους όλο και πιο τραβηχτικούς με τα χρόνια. Οι γοητευτικοί άνθρωποι είναι ελκυστικοί, τραβούν τα βλέμματα σαν μαγνήτες, ούτως ή άλλως, ανεξάρτητα από φυσική εμφάνιση και ηλικία.
Αλλά εδώ που τα λέμε, στον κόσμο της γοητείας, αλήθεια,  δε σε πάει η ζωή.
Σε πάει η ψυχή.
Όσο βαδίζεις στον κόσμο των συναισθημάτων, όσο δρασκελίζεις της ψυχής τα μονοπάτια, όσο κλαις και γελάς, όσο νιώθεις, νιώθεις, νιώθεις, τόσο μεταλλάσσεσαι σε έναν ενδιαφέροντα και γοητευτικό άνθρωπο, ανεξάρτητα από την φυσική μορφή σου.
Κανένα μπότοξ, καμιά γράμμωση γυμναστηρίου, κανένα κομμωτήριο, δεν είναι ικανό να σε κάνει γοητευτικό. Καμιά επιστημονική καταξίωση. Κανένας τραπεζικός λογαριασμός. Κανένα ρούχο υψηλής ραπτικής.
Ή ζεις το ταξίδι κι αυτό γράφεται στην έκφραση σου, στην κίνηση σου, στη φωνή σου, στα χέρια σου, ή ζεις ως θεατής και πας άκαυτος, μαζί κι η ομορφιά σου –αν είσαι όμορφος.
Και φυσικά όλο το παιχνίδι της γοητείας, μαζί με το ταξίδι, είναι ένα παιχνίδι με τους καθρέφτες, στους οποίους επιλέγεις να καθρεφτίζεσαι.
Γιατί είναι απολύτως σίγουρο το γεγονός πως άλλοι είναι οι καθρέφτες που καθρεφτίζουν την επιφάνεια κι άλλοι εκείνοι που καθρεφτίζουν τα βάθη και τα ύψη, τα οποία περιδιαβαίνουν οι γοητευτικοί άνθρωποι στη ζωή.

(φωτό: ασπρόμαυρο πορτρέτο του Ισπανού ηθοποιού Javier Bardem)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2023, Ιούλιος, Κέρκυρα.

Έχουμε τη μεγάλη τύχη να διατηρούμε ένα συμπαθητικό σπίτι στην Κέρκυρα, και έναν μεγάλο έρωτα για την ίδια την Κέρκυρα αλλά και για καθετί ωραίο. Όπως η ίδια η Κέρκυρα.  Πέντε καλοκαίρια δεν κατορθώσαμε να πάμε, για λόγους σημαντικούς και ασήμαντους. Φέτος ήταν υπόσχεση. Εγώ λόγω καταγωγής, έχω περάσει στην Κέρκυρα  περισσότερα από τα μισά καλοκαίρια της ζωής μου. Έχω τόσες αναμνήσεις, όσες δεν έχω για κανένα άλλο μέρος ή συμβάν. Θυμάμαι το αυτοκίνητο του παππού και της γιαγιάς που μας πήγαινε στις δημοφιλείς  παραλίες της εποχής, τον Ίψο, το Πέραμα, τον Άη Γιάννη. Μας πήγαινε και στα ξενοδοχεία, όπου ήταν όλοι φιλόξενοι και περιποιητικοί, περισσότερο με μάς που ήμασταν ντόπιοι, παρά με τους ξένους. Θυμάμαι τα θεόρατα κλαμπ σάντουιτς στο Mira Mare, το κοτόπουλο στο καλαθάκι στο K erkyra Golf και την ταβέρνα στο Πυργί όπου με τσίμπησε μια μέλισσα. Από την πόλη θυμάμαι τα αστραφτερά πεζοδρόμια και τους άδειους δρόμους τα απομεσήμερα, τα ψητά καλαμπόκια, τις άμαξες και τα τρίκλυκλα, ακό

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρας. Η Μαίρη ε

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται απαραίτη