Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα δώρα [Αλίκη Κατσαρού]

Τα άπαντα του Ελύτη με μια αφιέρωση που ζέσταινε τους στίχους του ποιητή και χάιδευε το μικρό μου πόδι μές τ’ αχανή σεντόνια. Δώρο γενεθλίων. Σαν σήμερα. Για το χθες, για το σήμερα και την επόμενη σελίδα του βιβλίου της ζωής. Ο τόμος αυτός άλλαξε παράγραφο στη συγγραφή της ιστορίας.
Γιατί τα δώρα διηγούνται ιστορία. Από τα λούτρινα χαζοκουκλάκια της νεότητας ως τα κοσμήματα με χαραγμένο όνομα και ημερομηνία, τα δώρα είναι τεκμήρια μνήμης, όπως τα αρχειακά έγγραφα στα χέρια των ιστορικών επιστημόνων. 
Δεν έχω παράπονο. Μέχρι σήμερα έχω πάρει πολλά δώρα. Για τα υλικά μιλάω. Τα άυλα δε μετριούνται. Τα συναισθήματα άλλωστε δεν είναι δώρα, είναι αμφίδρομα ποτάμια. Καμιά φορά μονόδρομα, μα δε βαριέσαι. Κάτι παίρνεις κι απ’ αυτό.
Από το ροζ σπαστό ποδήλατο που έφτασε με την Ολυμπιακή εν έτει 1982, δώρο του αγαπημένου μου θείου ως τα άπαντα του Ελύτη, λίαν προσφάτως, τα δώρα που λάμβανα, κάθε χρόνο τέτοια μέρα διηγούνται ιστορία. Την μικρή ασήμαντη ιστορία μου.

Λογοτεχνικά αποσπάσματα για παιδιά. Τόμος με λευκό σκληρό εξώφυλλο και προσωπογραφία του Παπαδιαμάντη, δώρο του πατέρα μου, στην έκτη δημοτικού. Τεκμήριο της προσήλωσης μου στη μελέτη. Το σπασικλάκι θριάμβευε και επιβραβευόταν αναλόγως.
Λεφτά. Στο γυμνάσιο και στο λύκειο, όλοι μου έδιναν λεφτά. Εννοώ οι γονείς, οι παπούδες, οι θείοι μου.
Στη συνέχεια, άρχισαν τα πονηρά δώρα από τις κλειστές φίλες. Εσώρουχα, κραγιόν, το ‘Κάμα Σούτρα’ με αφιέρωση Μάθε τέχνη κι άστηνε κι άμα πεινάσεις πιάστηνε, και πάει λέγοντας.
Τα διαμάντια ήρθαν κι εκείνα με τη σειρά τους. Σκουλαρίκια με μπριγιάν, μενταγιόν και δαχτυλίδια με τουρμαλίνες έντυναν με λάμψη το τότε παρόν μου. Από όλα τα χρυσάφια, που τα πιο πολλά δεν φορώ πια, ένα ζευγάρι σκουλαρίκια, καρφώθηκε εκτός απ’ τα αυτιά μου, στην καρδιά μου. Συνοδευόταν από την αφιέρωση ‘για τον αγώνα σου’. Ο αγώνας ήταν οι πάνω από εικοσιτέσσερις ώρες που κοιλοπονούσα για το γιο μου. Νέο κεφάλαιο ιστορίας γραφόταν από τούτο το δώρο και δώθε.
Η ενηλικίωση, όχι η ηλικιακή, η άλλη, καθρεφτίστηκε στη συνέχεια, στα δώρα της μάνας μου. Αρνείται πια να μου δίνει λεφτά για να ξαναπαίρνω τζιν και μαύρα μπλουζάκια. Επιμένει να μου χαρίζει ένα καλό παλτό, μια ξεχωριστή τσάντα, κάτι που να μυρίζει γυναίκα τέλος πάντων. Καλά κάνει εδώ που τα λέμε.

Το ξαναλέω, παράπονα από δώρα δεν έχω και τα δώρα λένε τη μικρή μας  ιστορία.

Μονάχα, που η ιστορία τώρα, λίγο πριν τα σαράντα, ξαναγράφεται την ημέρα των γενεθλίων μου, γιατί ξαναλαμβάνω λούτρινα κουκλάκια και άλλα αντικείμενα ακατάλληλα για ενηλίκους, όπως αυτοκόλλητα, ζωγραφιές και τέτοια διάφορα, από δυο μικρούς μάγους που μεγαλώνουν. Οι μάγοι με τα δώρα, εκτός από τα υλικά δώρα τους, μου κάνουν άλλο ένα τεράστιο: εντελώς μαγικά αλαφρώνουν τα χρόνια που περνούν.






Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρας. Η Μαίρη ε

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται απαραίτη

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνεσαι ένας μαραθωνοδρ