Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Π ή Φ [Αλίκη Κατσαρού]

Ας μιλήσουμε για τέχνη, για την υψηλότερη τέχνη, κι ας με συγχωρήσουν οι απανταχού ζωγράφοι, λογοτέχνες, ηθοποιοί και μουσικοί, κινηματογραφιστές και φωτογράφοι, μα μιλώ για τη γλυπτική και τους γλύπτες. Για τους μικρούς θεούς της τέχνης. Παίρνουν τον όγκο και τον μετουσιώνουν με τη σμίλη τους σε μορφή. Αφαιρώντας, δημιουργούν την ουσία και την παραδίδουν στο διηνεκές. Η μνημειακή γλυπτική δε βασανίζει μονάχα τη μορφή και τη σχεδόν πνοή που δίνουν οι γλύπτες στα έργα τους, πραγματεύεται το χρόνο. Την αθανασία. Οι γλύπτες, μοναχικοί δημιουργοί, ακροπατούν για μεγάλους χρόνους στον κίνδυνο του λάθους που μπορεί να φέρει την καταστροφή και αγωνιώντας, φτάνουν να φέρουν στο φως την τελειότητα. Καμιά φορά νομίζω πως πριν αποκαλύψουν το έργο τους, του φυσούν πνοή. Το παραδίδουν στο χρόνο και στο χώρο, σχεδόν ζωντανό.
Χωρίς να παραγνωρίζω την αξία της  σύγχρονης και της μοντέρνας  γλυπτικής, με τα σημαντικά της δημιουργήματα, τις εκφράσεις αγωνίας και τον πολιτικό και κοινωνικό της προβληματισμό, παραμένω λάτρης της κλασσικής γλυπτικής. Συνεχίζω να ανατριχιάζω με ό, τι γέννησε στο μάρμαρο η ελληνική μήτρα. Εξακολουθώ να μαγεύομαι από την τελειότητα και το κάλλος, και κάνω και διάκριση:
Η Νίκη της Σαμοθράκης, ακέφαλη, μα δυνατή όσο σαράντα ελληνικά κύματα και εκατό αέρηδες που ανακατώνουν τις πτυχές του φουστανιού της και σπρώχνουν τα φτερά της στους θεούς, ζητώντας και κερδίζοντας αθανασία.
Όμως,
για κάθε ύψος υπάρχει και ένα βάθος. Έτσι είναι ο άνθρωπος φτιαγμένος. Συχνά το σύννεφο από το χώμα χωρίζεται από ένα μονάχα γραμματάκι της αλφαβήτα. Όπως ας πούμε οι γλύΠτες από τους γλύΦτες.
Οι γλύφτες διακρίνονται από το ίδιο περίπου πάθος με τους γλύπτες με στόχο όχι την αθανασία, αλλά αντιθέτως την πρόσκαιρη και προσωπική ικανοποίηση σε διάφορα επίπεδα. Δε διακρίνονται από τη μοναχικότητα του καλλιτέχνη, αντιθέτως είναι θορυβώδεις και πομπώδεις. Πού τους χάνεις, πού τους βρίσκεις, σε ουφίτσια να γλύφουν προσώπατα. Τα απογεύματα καλοπιάνουν τις συζύγους των προσωπάτων με σπιτικές επισκέψεις. Οι ικανότητες τους περιορίζονται στο υψηλής ακριβείας γλείψιμο. Έχουν για όλα τα κόμματα και όλα τα στυλ. Είναι εκπαιδευμένοι-ες. Τα αποτελέσματα της ικανότητας τους φέρνουν πάντοτε οφέλη μικρά ή μεγάλα για τους ίδιους αλλά δυστυχώς κατά κανόνα βλάπτουν το σύνολο. Η γενική παρακμή  πολύ συχνά οφείλεται όχι μονάχα στα πολιτικά πρόσωπα που διαχειρίζονται καταστάσεις,  αλλά  στο περιβάλλον που τυφλώνει τα πρόσωπα αυτά και δε βλέπουν την αλήθεια. Συμβαίνει σε αρχηγούς κρατών, συμβαίνει και σε κοινοτάρχες.
Οι ισορροπίες στη ζωή, είναι συχνά λεπτές, όσο ένα τόσο δα γραμματάκι.
Η ζωή όμως για να τη ρουφήξεις θέλει τέχνη υψηλή. Παίζεται στη λεπτομέρεια. Στη διάκριση της αλήθειας, της ηδονής, του βάθους και της πραγματικής αξίας. Το ξεγέλασμα δεν έχει θέση στην ποίηση του αληθινού έργου και του άξιου βίου.
Ευλογημένοι όσοι δύνανται να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ υψηλής τέχνης και υψηλής προσποίησης. Απαιτεί μοναξιά η αλήθεια, τη μοναξιά του γλύπτη, που ιδρώνει για αποτέλεσμα, διάρκεια και μνήμη.
Και, ας το παραδεχτούμε, δεν είναι για όλους η υψηλή τέχνη της ζωής. Τα χαμηλά σκαλοπάτια διευκολύνουν … συνήθως.


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2023, Ιούλιος, Κέρκυρα.

Έχουμε τη μεγάλη τύχη να διατηρούμε ένα συμπαθητικό σπίτι στην Κέρκυρα, και έναν μεγάλο έρωτα για την ίδια την Κέρκυρα αλλά και για καθετί ωραίο. Όπως η ίδια η Κέρκυρα.  Πέντε καλοκαίρια δεν κατορθώσαμε να πάμε, για λόγους σημαντικούς και ασήμαντους. Φέτος ήταν υπόσχεση. Εγώ λόγω καταγωγής, έχω περάσει στην Κέρκυρα  περισσότερα από τα μισά καλοκαίρια της ζωής μου. Έχω τόσες αναμνήσεις, όσες δεν έχω για κανένα άλλο μέρος ή συμβάν. Θυμάμαι το αυτοκίνητο του παππού και της γιαγιάς που μας πήγαινε στις δημοφιλείς  παραλίες της εποχής, τον Ίψο, το Πέραμα, τον Άη Γιάννη. Μας πήγαινε και στα ξενοδοχεία, όπου ήταν όλοι φιλόξενοι και περιποιητικοί, περισσότερο με μάς που ήμασταν ντόπιοι, παρά με τους ξένους. Θυμάμαι τα θεόρατα κλαμπ σάντουιτς στο Mira Mare, το κοτόπουλο στο καλαθάκι στο K erkyra Golf και την ταβέρνα στο Πυργί όπου με τσίμπησε μια μέλισσα. Από την πόλη θυμάμαι τα αστραφτερά πεζοδρόμια και τους άδειους δρόμους τα απομεσήμερα, τα ψητά καλαμπόκια, τις άμαξες και τα τρίκλυκλα, ακό

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρας. Η Μαίρη ε

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται απαραίτη