Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Για τη Δήμητρα, και για την Τέχνη [Αλίκη Κατσαρού]

Θεατές που δεν έρχονται στην ώρα τους, που θορυβούν. Θεατές με εισιτήριο χωρίς κάθισμα. Τουαλέτες που προσβάλλουν. Παγωμένο φουαγιέ. Παιδιά που φωνασκούν και κανείς δεν τα ησυχάζει. Α-πολιτισμός στο μέγιστο.

Και μετά…
Μετά, ο Γκάτσος με τη φωνή της, στο πεντάγραμμο του Χατζιδάκι.
Και στου Τσιτσάνη.
Και στου Λοΐζου.                  
Δήμητρα Γαλάνη.

Και μετά η φωνή της άλλης στο πεντάγραμμο του Μικρούτσικου.
Και στα ρωσικά.
Και στου Κύπριου μουσικού που ήρθε μαζί της.
Μαργαρίτα Ζορμπαλά.

Και μετά Η φωνή, του δικού μας σπουδαίου  Παντελή Κοντού με δεύτερη τη Γαλάνη. Αυτό κι αν είναι, να κάνεις δεύτερη, καλύτερη κι απ’ την πρώτη σου.

Συν τη Φιλαρμονική Γαστουρίου, συν τις χορωδίες, συν όσους θεράπευσαν χθες βράδυ την Τέχνη και μαλάκωσαν το θυμό για την τοπική μας μιζέρια.

Αποφεύγω εκ πεποιθήσεως ‘άρτον και θεάματα’, στην μικρή μας πόλη. Δεν είναι σνομπισμός. Είναι προστασία του νευρικού μου συστήματος, από όσα συμβαίνουν συνήθως στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται στο νησί. Χθες βράδυ όμως, ήμουν εκεί φρουρός, για τη συντρόφισσα της ζωής μου, για την μουσικό, την καλλιτέχνιδα, το ιερό μου τοτέμ, που δεν την άφησα και δε με άφησε ποτέ, κοντά τρεις δεκαετίες. Για τη Γαλάνη.


Και στο χάδι της φωνής της, άλλη μια φορά συμφώνησα με τον εαυτό μου, πως ο μόνος δρόμος είναι η Τέχνη. Σε όποια της μορφή.

Η Τέχνη είναι σωτηρία, είναι εξύψωση, είναι δρόμος.

Ακολουθώντας στο ταξίδι τους  μεγάλους καλλιτέχνες, οι μικρόκοσμοι μικραίνουν κι άλλο. Συρρικνώνονται. Κάποια στιγμή παύουν να υπάρχουν.

Μένει μπροστά μονάχα η μεγάλη εικόνα.

Κι εκεί, οι ψηφίδες είναι άριστα συντονισμένες μεταξύ τους. Γνωρίζουν οι ψηφίδες πώς να κρατούν το έργο συμπαγές για να μεταλαμβάνουμε εμείς, οι διψασμένοι, παλιό καλό κρασί.
Θυμήθηκα έναν αγαπημένο μου άνθρωπο, που είχε στο σαλόνι του μια κορνίζα με φωτογραφία της Μαρίας Κάλλας.

Έτσι υπάρχουν στη ζωή μας, οι υπηρέτες της Τέχνης, δικοί μας άνθρωποι, στη ζωή μας, στο σπίτι μας φωτογραφία, σαν αγαπημένοι συγγενείς και φίλοι. Γιατί είναι οι ποιητές των έργων που θα μείνουν για πάντα εδώ, ακόμα κι όταν εκείνοι, οι άλλοι, εμείς θα έχουμε φύγει.

Και μαζί με εκείνους, υπάρχουν παντοτινά και όσοι ακούν με τα ίδια αυτιά, βλέπουν με τα ίδια τα μάτια, διαβάζουν με το ίδιο μυαλό και που μεταξύ μας καταλαβαινόμαστε, περπατώντας στους φωτεινούς δρόμους που η ασχήμια των καιρών δεν καταφέρνει να σκοτεινιάσει.



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2023, Ιούλιος, Κέρκυρα.

Έχουμε τη μεγάλη τύχη να διατηρούμε ένα συμπαθητικό σπίτι στην Κέρκυρα, και έναν μεγάλο έρωτα για την ίδια την Κέρκυρα αλλά και για καθετί ωραίο. Όπως η ίδια η Κέρκυρα.  Πέντε καλοκαίρια δεν κατορθώσαμε να πάμε, για λόγους σημαντικούς και ασήμαντους. Φέτος ήταν υπόσχεση. Εγώ λόγω καταγωγής, έχω περάσει στην Κέρκυρα  περισσότερα από τα μισά καλοκαίρια της ζωής μου. Έχω τόσες αναμνήσεις, όσες δεν έχω για κανένα άλλο μέρος ή συμβάν. Θυμάμαι το αυτοκίνητο του παππού και της γιαγιάς που μας πήγαινε στις δημοφιλείς  παραλίες της εποχής, τον Ίψο, το Πέραμα, τον Άη Γιάννη. Μας πήγαινε και στα ξενοδοχεία, όπου ήταν όλοι φιλόξενοι και περιποιητικοί, περισσότερο με μάς που ήμασταν ντόπιοι, παρά με τους ξένους. Θυμάμαι τα θεόρατα κλαμπ σάντουιτς στο Mira Mare, το κοτόπουλο στο καλαθάκι στο K erkyra Golf και την ταβέρνα στο Πυργί όπου με τσίμπησε μια μέλισσα. Από την πόλη θυμάμαι τα αστραφτερά πεζοδρόμια και τους άδειους δρόμους τα απομεσήμερα, τα ψητά καλαμπόκια, τις άμαξες και τα τρίκλυκλα, ακό

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρας. Η Μαίρη ε

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται απαραίτη