Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο λευκός σιδερένιος καλόγερος [Αλίκη Κατσαρού]


Στο χωλ του διαμερίσματός μας, αριστερά, στέκει ένας σιδερένιος, βαμμένος λευκός καλόγερος. Τον έφτιαξε ένας σιδηρουργός –λογοτέχνης μαζί με τον γιο μου. Ο γιος μου εργάστηκε για ένα καλοκαίρι στον σιδηρουργό-λογοτέχνη. Έτυχε να έχουν το ίδιο όνομα. Αρχίζει από Σ.  Σ1 ο σιδηρουργός-λογοτέχνης και Σ2 ο γιος μου. Αρίθμηση, βάσει ηλικίας. Τη χρονιά εκείνη, ο Σ2 κόντευε να τελειώσει το Δημοτικό και ο Σ1 ετοιμαζόταν να τελειώσει τη δουλειά. Οι δύο Σ συνεργάστηκαν πολύ αρμονικά και ως επισφράγιση της συνεργασίας τους ζήτησα να μου φτιάξουν τον λευκό σιδερένιο καλόγερο που στέκει στο χωλ του διαμερίσματός μας.
Η χρονιά εκείνη ήταν η πρώτη χρονιά που οι γονείς του Σ2, δηλαδή ο πατέρας του και εγώ ζήσαμε χώρια. Η χρονιά εκείνη ήταν η πιο δύσκολη χρονιά για εμένα, για τον Σ2 και υποθέτω για την αδερφή του. Θα φαντάζεται κανείς πως βρεθήκαμε οι τρεις μας σε μεγάλη οικονομική δυσχέρεια και υποχρεώθηκα «να βάλω το παιδί», τον Σ1 «να μάθει τέχνη». Ομολογώ πως δεν υπήρχε κανένα τέτοιο πρόβλημα. Υπήρχαν όμως άλλα προβλήματα, κυρίως συνειδήσεως. Θα έλεγα πως υπήρξε μια οικογενειακή σύγχυση συνειδήσεως, καθρέφτης της μητρικής σύγχυσης συνειδήσεως, δηλαδή της δικής μου.
Ο βαθμός δυσκολίας της οικογενειακής μας σύγχυσης, που έμοιαζε με τραύμα ενός υποχρεωτικού χειρουργείου, μεγάλωνε εξαιτίας  εξωτερικών παραγόντων που ονομάζονται άνθρωποι. Πολλοί, μικροί, μικροσκοπικοί άνθρωποι που πάντοτε εργάζονται πυρετωδώς και σε συνέργεια ώστε να εμποδίζουν το τραύμα να κλείσει. Βεβαίως, το ότι το τραύμα μεγάλωνε δεν οφειλόταν στην τακτική εκείνων, αλλά στη δική μου σύγχυση που τους επέτρεπε να με αγγίζουν. Εκείνοι άλλωστε  πάντα ασχολούνται με τα ξένα τραύματα, με όλων των άλλων τα τραύματα, εκτός από τα δικά τους, τα ανίατα.
Είναι βέβαια γεγονός πως αποδείχθηκαν ιδιαίτερα χρήσιμοι γιατί εξαιτίας τους έσπασα τη γυάλα μέσα από την οποία έβλεπα για τρεισήμισι δεκαετίες το καλό και το κακό, με αποτέλεσμα να στέκομαι κάπως μακριά και από τα δύο. Επίσης εξαιτίας τους διαπίστωσα ότι ο Καζαντζάκης, ο Τσέχωφ, ο Ντοστογιέφσκι και άλλοι πολλοί έγραψαν  τις αλήθειες ενός κόσμου που δεν έχει εποχή, έχει ανθρώπους καλούς, ανθρώπους σπουδαίους, ανθρώπους  κλέφτες, ψεύτες, καθάρματα και πόρνες.
Όταν έσπρωξα με τη σκούπα στο φαράσι και το τελευταίο θραύσμα της προσωπικής, σπασμένης μου γυάλας και το πέταξα, είδα καθαρά πάρα πολλά πράγματα και είδα ακόμη και το λόγο που όταν ο Σ2 ζήτησε να δουλεύει κάπου για το καλοκαίρι, εγώ επέλεξα τον Σ1. Το σιδηρουργείο ήταν η πρόφαση. Ήθελα ο Σ2 να γνωρίσει το κομμάτι του κόσμου που επιθυμούσα στο εξής να ανήκω και ο Σ1 θα ήταν ένας καλός δάσκαλος. Και ήταν.
Στο χωλ του διαμερίσματός μας, αριστερά, στέκει ο σιδερένιος,  λευκός καλόγερος. Κάθε καλοκαίρι σηκώνει τους σάκους της θάλασσας, τις πετσέτες και τα καπέλα μας. Κάθε χειμώνα βαραίνει από σχολικές τσάντες, μπουφάν και ομπρέλες. Έχουν περάσει αρκετοί χειμώνες και καλοκαίρια από τότε που φτιάχτηκε ο καλόγερος. Τον κοιτάω σαν κειμήλιο, μιας περιόδου που με άλλαξε, μας άλλαξε. Που μας έμαθε να πατάμε μέσα στο κομμάτι του κόσμου που εμείς διαλέγουμε.  Και μιας περιόδου που μας βεβαίωσε πως οι άνθρωποι μπορούν να ζήσουν θαυμάσια, έστω και αν κάπου πάνω τους υπάρχει ένα  τραύμα.


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρα...

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται...

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνε...