Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Made in U.S.A. [Αλίκη Κατσαρού]

Αγαπώ τη γαλλική γλώσσα, το γαλλικό σινεμά και τα γαλλικά φιλιά. Τα γαλλικά αρώματα, τη γαλλική μόδα και τα γαλλικά τυριά. Τα γαλλικά κρασιά και τη γαλλική λογοτεχνία. Κυρίως αγαπώ το γαλλικό Διαφωτισμό και την Γαλλική Επανάσταση. Κάποτε είχα και ένα ρολόι, πολύ ωραίο, με τη χρονολογία 1789 στο καντράν και το φορούσα για χρόνια.
Θα ήθελα να ζω στη Νότια Γαλλία και να πηγαίνω στο Παρίσι τα Χριστούγεννα και τον Ιούνιο.
Με τέτοια εμμονή, ήταν αυτονόητο ότι η κόρη μου θα ξεκινούσε μαθήματα γαλλικών από πολύ -πολύ νωρίς. Έχοντας μάλιστα εγώ την τύχη να τα μιλάω παιδιόθεν, πίστεψα πως μεγαλώνοντας εκείνη  κι εγώ θα ανοίγαμε διαλόγους στα γαλλικά και θα απολαμβάναμε τη γλυκιά και κομψή γλώσσα μαζί, φτιάχνοντας κρέπες και ξεφυλλίζοντας το Paris Match στο τραπέζι της κουζίνας.
Δεν ονειρεύτηκα ούτε να αναλύουμε τον Σαρτρ στο ημίφως,  ούτε να κλαίμε τον Καμύ που χάθηκε νωρίς.
Απλά πράγματα που μου έφτιαχναν πάντα τη μέρα φαντάστηκα.
Αντ’ αυτών, συνέβησαν τα ακριβώς αντίθετα, σαν άλλη μια απάντηση της ζωής ότι τα πράγματα έρχονται  ακριβώς όπως δεν τα φαντάστηκες.
Τέλη Οκτώβρη, βρέθηκα στα Jumbo να αγοράζω πλαστικά προϊόντα κινεζικής προελεύσεως για να γιορτάσει το παιδί το Halloween.
Αυτό φυσικά δεν ήταν μια εξαίρεση μέσα στον τρόπο της ζωής μας. Ήταν απλά η κορύφωση.
Γιατί το παιδί, μετά από 5 χρόνια γαλλικών μαθημάτων, ούτε διαβάζει, ούτε μιλάει, ούτε τραγουδάει, ούτε αγαπάει τα εκπορευόμενα από τη γαλλική κουλτούρα ευτελή ή πολυτελή (δεν έχει σημασία) προϊόντα. Αντιθέτως μιλάει και τραγουδάει αγγλικά πριν καν ξεκινήσει μαθήματα και συχνά συμπεριφέρεται σαν αμερικανάκι θαυμάζοντας και τα αντίστοιχα είδωλα.

Βεβαίως ένας επικριτής της μητρικής μου φροντίδας θα έλεγε ότι η ευθύνη είναι δική μου αφού δεν ενθαρρύνω τη Γαλλία στο σπίτι μας. Εγώ βεβαίως θα του απαντούσα ότι  για να το κάνω αυτό χρυσέ μου, θα πρέπει να κηρύξω πόλεμο σε ό, τι κινείται γύρω μου.
Αμερικάνικα τραγούδια, αμερικάνικες λέξεις, αμερικάνικα δημητριακά, αμερικάνικο junk food,  αμερικάνικο ύφος, αμερικάνικες εκπομπές ταλέντων, αμερικάνικα γλυκά, κυκεώνας, που αν δε ζούσαμε στην Ελλάδα που τουλάχιστον στο τραπέζι κρατάμε τα Π.Ο.Π. και όχι την Pop,  θα ορκιζόμουν πως με λένε Άλις και δεν είμαι σίγουρη αν είμαι καλά.
Το ζήτημα δεν είναι Γαλλία vs Η.Π.Α. φυσικά, αν και έχει και αυτή η σύγκρουση τη σημασία της αφού η Γαλλία είναι μια κραταιά χώρα σε κάθε επίπεδο.
Το ζήτημα είναι ο νέου τύπου ιμπεριαλισμός –όχι δεν είμαι ΚΚΕ- που η παγκοσμιοποίηση, κάποτε άγνωστη λέξη, σήμερα μοχλός της παγκόσμιας λειτουργίας, έχει επιβάλει.
Ο νέος αυτός ιμπεριαλισμός απαλά, γλυκά, χωρίς επιθετικότητα καμιά, χαϊδεύει την ακοή μας, την όρασή μας, δημιουργεί  πρόχειρη, εύπεπτη χαρά,  τρόπο να εισπνέουμε αμερικάνικο οξυγόνο και να εκπνέουμε μικρές και μεγάλες επιθυμίες που θα μας φέρουν κι άλλη χαρά, μεγαλύτερη, ελπίζουμε πάντα.
Οι μεγάλες απούσες; Η Επιλογή και η Ποιότητα.
Η αναφορά μου στη Γαλλία και στο πραγματικό παράδειγμα της κόρης μου, ήταν μονάχα η αφορμή για να συνειδητοποιήσω την απόλυτη κυριαρχία της μαζικής μετριότητας στη ζωή όλων μας made in USA.
Και η συνέπεια της συνειδητοποίησής μου ότι το αμερικάνικο φυγείν αδύνατο.
I’m sorry mate!




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται...

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνε...

Ο τόπος ως βασικό εργαλείο ανάπτυξης. [Αλίκη Κατσαρού]

Ο τόπος, o κάθε τόπος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, τα οποία γίνονται βιώματα και γονίδια για τους κατοίκους, και μαζί, προσελκύουν τους επισκέπτες και τους δημιουργούν αναμνήσεις ζωής. Για παράδειγμα, ως τόπος το Παρίσι, το οποίο είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός παγκοσμίως, δημιουργεί αναμνήσεις ευρωπαϊκής αστικής εμπειρίας, με καλλιτεχνική, γαστρονομική, αρχιτεκτονική και κοινωνική εμπειρία «ζωής». Οι Μαλδίβες από την άλλη είναι συνυφασμένες με την απόλυτη ξεκούραση και χαλάρωση των αισθήσεων, την αποκοπή από όλα τα στρες του δυτικού πολιτισμού. Ενώ η Αθήνα σημαίνει καλοκαίρι, ξεκούραση, πολιτισμό και πρόσβαση στα νησιά του Αιγαίου. Η Κέρκυρα αλήθεια τι σημαίνει και τι θέλουμε να σημαίνει; Θέλοντας να δώσουμε ταυτότητα στον προορισμό Κέρκυρα, αυθόρμητα, χωρίς μελέτες, στατιστικά κλπ, αρκεί να δούμε πώς εμείς νιώθουμε για τον τόπο μας. Οπωσδήποτε δεν αισθανόμαστε την αυτοπεποίθηση των Παριζιάνων, ούτε όμως διαβιώνουμε ως υπηρέτες των πλουσίων παραθεριστών όπως οι Μαλδιβι...