Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Να εξηγείς πώς, δηλαδή; [Αλίκη Κατσαρού]

Στο cd ο Μεγάλος Ερωτικός του Χατζιδάκι.
Στο τιμόνι τα χέρια μου.
Στη σκάλα που κατέβαινε στην αποβάθρα, τα μάτια μου που σε ακολουθούσαν ως που χάθηκες, για την ακρίβεια ως που το μόνο που φαινόταν ήταν η σόλα του δεξιού σου παπουτσιού πριν χαθεί κι αυτή εντελώς στον υπόγειο σταθμό.
Παρκαρισμένη ως συνήθως παράνομα στην άκρη του πεζοδρομίου μιας χώρας που ευτυχώς δεν απώλεσε ποτέ εντελώς τη μεσογειακή της παραβατικότητα, σκεφτόμουν πως αν θα εισέπραττα  ποτέ κλήση για να κοιτώ τις σόλες σου κάθε φορά που σε άφηνα στο μετρό, θα  την έβγαζα φωτοτυπία ως ενθύμιο ενός ακόμα εβδομαδιάτικου αποχαιρετισμού μας.
Αυτό το απόγευμα έβρεχε πολύ. Τόσο που τα αδιάκοπα κορναρίσματα των Γάλλων πνίγονταν στον ήχο του νερού. Που οι Γαλλίδες δοκίμαζαν το στυλ τους σε συνθήκες αντίξοες για τη φήμη τους. Που κανένας δεν έτρωγε κροκ στα καθίσματα των πεζοδρομίων και που η επιφάνεια του Σηκουάνα έμοιαζε με γκρίζο πάπλωμα γεμάτο καρφίτσες.
Περίμενα με το καλοριφέρ αναμμένο να ξεθολώσουν  τα τζάμια, μπήκα στο ρεύμα της λεωφόρου και δυνάμωσα τη μουσική. Θα μου έλειπες πάλι τόσο πολύ που ξαναμετάνιωσα γιατί δεν είχα πάρει μια κιμωλία να ζωγραφίσω στο σκούρο σεντόνι το περίγραμμά σου καθώς κοιμόσουν. Ύστερα που θα ξύπναγες θα σου έλεγα να μην το μουτζουρώσεις για να ξαπλώνω πάνω του –σου – τις μέρες που θα ξαναλείπεις. Αφού πάλι δε θα έχω το περίγραμμα, θα κοιτώ τον αφρό ξυρίσματός σου στο μπάνιο, το ξυραφάκι σου και θα πλύνω τα δόντια μου με τη δική σου οδοντόβουρτσα χωρίς να σου το πω.
Δευτέρα με Παρασκευή αυτά για μια δουλειά διακόσια χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι.
Για χρόνια.
Στις επισημάνσεις των δικών μου ότι εσύ δε θα έκανες τα ίδια για μένα απλώς δεν απαντούσα. Πίστευα ό, τι κι εσύ. Ότι θα τα καταφέρουμε.
Ούτε τώρα απαντώ.
Είναι δύσκολο να εξηγείς στους άλλους τι σημαίνει τα καταφέρνουμε. Κυρίως όταν από φοιτητές και εργαζόμενοι σε άλλη χώρα, μετονομαστήκαμε  μετανάστες. Κυρίως όταν ο ένας –εγώ εν προκειμένω- στηρίζει το όνειρο του άλλου μικραίνοντας δικά του σχέδια.
Είναι ακόμη πιο δύσκολο όταν μια δεκαετία μετά δεν έχουμε αλλάξει αυτοκίνητο. Ένα και οι δυο.
Όταν τα παιδιά μας φοιτούν στο δημόσιο σχολείο της μέτριας συνοικίας μας και στην Ελλάδα δεν πάμε κάθε καλοκαίρι, στη δε Μύκονο ποτέ.
Πιο σημαντικό όμως είναι να μη χρειάζεται να εξηγείς. 
Να εξηγείς πώς δηλαδή,  ότι ακόμη σήμερα, όταν πρέπει να λείψεις, σε αφήνω στο σταθμό και συνεχίζω να κοιτώ τη δεξιά σου σόλα ως να χαθεί στην αποβάθρα, και ξαναμετανιώνω που δε ζωγράφισα το περίγραμμά σου στο σεντόνι. Κι ας το μουτζουρώσουν το πρωί τα παιδιά.


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται...

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνε...

Ο τόπος ως βασικό εργαλείο ανάπτυξης. [Αλίκη Κατσαρού]

Ο τόπος, o κάθε τόπος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, τα οποία γίνονται βιώματα και γονίδια για τους κατοίκους, και μαζί, προσελκύουν τους επισκέπτες και τους δημιουργούν αναμνήσεις ζωής. Για παράδειγμα, ως τόπος το Παρίσι, το οποίο είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός παγκοσμίως, δημιουργεί αναμνήσεις ευρωπαϊκής αστικής εμπειρίας, με καλλιτεχνική, γαστρονομική, αρχιτεκτονική και κοινωνική εμπειρία «ζωής». Οι Μαλδίβες από την άλλη είναι συνυφασμένες με την απόλυτη ξεκούραση και χαλάρωση των αισθήσεων, την αποκοπή από όλα τα στρες του δυτικού πολιτισμού. Ενώ η Αθήνα σημαίνει καλοκαίρι, ξεκούραση, πολιτισμό και πρόσβαση στα νησιά του Αιγαίου. Η Κέρκυρα αλήθεια τι σημαίνει και τι θέλουμε να σημαίνει; Θέλοντας να δώσουμε ταυτότητα στον προορισμό Κέρκυρα, αυθόρμητα, χωρίς μελέτες, στατιστικά κλπ, αρκεί να δούμε πώς εμείς νιώθουμε για τον τόπο μας. Οπωσδήποτε δεν αισθανόμαστε την αυτοπεποίθηση των Παριζιάνων, ούτε όμως διαβιώνουμε ως υπηρέτες των πλουσίων παραθεριστών όπως οι Μαλδιβι...