Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χρόνε, χρόνε είσ' εδώ; [Αλίκη Κατσαρού]


Ξεκινώ με μια ομολογία: η σχέση μου με το χρόνο ήταν πάντα σε κρίση.
Δεν εννοώ το χρόνο των ραντεβού, των προθεσμιών και της συνέπειας γενικότερα. Εννοώ το χρόνο στην αφηρημένη του έννοια, που δεν ξέρουμε εάν είναι έννοια, ή τι είναι και που αλλιώς τον αντιλαμβάνεται η φυσική, αλλιώς η φιλοσοφία και αλλιώς η επιδερμίδα.
Αυτό ακριβώς.
Η επιδερμίδα.  Εκεί ήθελα να εστιάσω αλλά ντρεπόμουν. Το πληκτρολόγιό μου όμως δε ντρέπεται. Είναι αλήθεια ότι στην ηλικία των είκοσι και κάτι, στην ηλικία δηλαδή που το μάγουλο  λάμπει, το σώμα ζαλίζει και το βλέμμα ηλεκτρίζει, σε αυτήν την ηλικία απωθούσα από τη σκέψη μου ότι κάποτε θα γινόμουν σαράντα, ότι μπορεί να γίνω και πενήντα και εξήντα και ότι ο χρόνος θα έχει γράψει πάνω μου χαρές, θυμούς, λύπες και ματαιωμένες ελπίδες και με συνέταιρο τη βαρύτητα -αν ο χρόνος τελικά για τους ανθρώπους δεν είναι η άλλη όψη της βαρύτητας.

Κοιτώντας παλιές και σημερινές φωτογραφίες μου, και παρά το γεγονός ότι το κινητό μου διαθέτει κάμερα κατηγορίας homo narcissus, βλέπω όσα τότε απωθούσα ως ενδεχόμενο. Εκτός από τις φωτογραφίες, τα βλέπω στη ζυγαριά. Στην αντοχή. Στην θλίψη και στην κατάθλιψη. Στο στρες της ευθύνης που τα χρόνια φέρνουν, που στην απλούστερη μορφή της ονομάζεται «λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος» και στην πιο δύσκολη «θέματα υγείας». Στην επιβολή κανόνων στα παιδιά. Στις δύσκολες συνδιαλλαγές με τους ανθρώπους. Στην κακία των ανθρώπων. Στη μαλακία των ανθρώπων. Κι αν φύγω από το στενό πλαίσιο των 600 τ.χλμ. του νησιού μου, στο άδικο του πολέμου. Στην πίκρα των συμφερόντων. Στην υποκρισία των ηγεσιών. Στην πείνα. Στη δίψα. Στις επιδημίες. Στην προσφυγιά.
Η διαφορά που βλέπω στις φωτογραφίες έχει δομηθεί από όλα αυτά και από άλλα πολλά. Σύμφωνα με το πώς είχα το χρόνο στο μυαλό μου στα είκοσι, σήμερα θα έπρεπε  να είχα ήδη αυτοκτονήσει. Ειδικά επειδή όταν εγώ ήμουν είκοσι, οι  σταρ της εποχής δεν ήταν  ταλαντούχοι καλλιτέχνες, αλλά super models.
Τι έγινε και ακόμα ζω; Τι έγινε και δε μου προκαλεί φρίκη η αλλαγή; Τι έγινε και συμπαθώ την ουλή ενός απρόοπτου χριστουγεννιάτικου χειρουργείου, τα βλέφαρα που βάρυναν και τις γκρίζες μου τούφες;
Τι έγινε και μπορώ να θαυμάσω γυναίκες που είναι πάνω από εξήντα, και γυναίκες που είναι κάτω από τριάντα, ισότιμα και αυθόρμητα; Τι έγινε και βλέπω ομορφιά και ερωτισμό ανεξάρτητα από τα χρόνια;
Θαύμα;

Η σχέση μου με το χρόνο μάλλον δεν είναι πια σε κρίση.
Και δεν είναι θαύμα. Είναι αγάπη.
Αγάπη για την αλήθεια. Για όσα δεν μπορούν να γίνουν εξώφυλλο στο ELLE ενώ παράλληλα βρίσκω τόσο ωραίο το εξώφυλλο του ELLE.
Για όσα πια διακρίνω πίσω από την εικόνα. Και τα εκτιμώ.
Για το πόσο αξιολύπητοι μοιάζουν όσοι στέκονται αποκλειστικά στην εικόνα.
Για την ασχήμια που βλέπω όχι μόνον στα ψεύτικα λόγια αλλά και στα ψεύτικα στήθη που κάποτε έμοιαζαν must.
Για την βουτιά σε αγκαλιές που στάζουν πόθο και δεν προσποιούνται κανέναν ρόλο.
Για όσα μπορώ και αγαπώ για ό, τι  είναι και όχι για ό, τι  φαίνονται.
Για την αναπτυγμένη πια δεξιότητα να ικανοποιούμαι βαθιά με τα αληθινά, γυρνώντας πλάτη επιδεικτικά στην ψευδαίσθηση όποιας κατασκευασμένης χαράς.
Πόσο ελκυστικές είναι οι ρυτίδες σε εκείνον το λαιμό… Με αναστατώνουν. Αλήθεια.







Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται...

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνε...

Ο τόπος ως βασικό εργαλείο ανάπτυξης. [Αλίκη Κατσαρού]

Ο τόπος, o κάθε τόπος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, τα οποία γίνονται βιώματα και γονίδια για τους κατοίκους, και μαζί, προσελκύουν τους επισκέπτες και τους δημιουργούν αναμνήσεις ζωής. Για παράδειγμα, ως τόπος το Παρίσι, το οποίο είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός παγκοσμίως, δημιουργεί αναμνήσεις ευρωπαϊκής αστικής εμπειρίας, με καλλιτεχνική, γαστρονομική, αρχιτεκτονική και κοινωνική εμπειρία «ζωής». Οι Μαλδίβες από την άλλη είναι συνυφασμένες με την απόλυτη ξεκούραση και χαλάρωση των αισθήσεων, την αποκοπή από όλα τα στρες του δυτικού πολιτισμού. Ενώ η Αθήνα σημαίνει καλοκαίρι, ξεκούραση, πολιτισμό και πρόσβαση στα νησιά του Αιγαίου. Η Κέρκυρα αλήθεια τι σημαίνει και τι θέλουμε να σημαίνει; Θέλοντας να δώσουμε ταυτότητα στον προορισμό Κέρκυρα, αυθόρμητα, χωρίς μελέτες, στατιστικά κλπ, αρκεί να δούμε πώς εμείς νιώθουμε για τον τόπο μας. Οπωσδήποτε δεν αισθανόμαστε την αυτοπεποίθηση των Παριζιάνων, ούτε όμως διαβιώνουμε ως υπηρέτες των πλουσίων παραθεριστών όπως οι Μαλδιβι...