Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελευθερία, όχι Prozac [Αλίκη Κατσαρού]



Σήμερα,  μόλις ξύπνησα σε άκουσα να λες ‘να γράψω για το Πολυτεχνείο’.
Μετά, έβαλα Λοΐζο. Και Θεοδωράκη. Και μετά έκανα σιγόντο στη Φαραντούρη παρά τη φάλτσα μου φωνή, ‘το πάθος έχει σημασία’, μονίμως δικαιολογούμαι, αλλά και δεν παραπονιέμαι όταν τα παιδιά κλείνουν την πόρτα μου για να μην ακούνε.
Μετά, γλυκαθήκαμε από την Κυριακή. Βόλτες, μαγειρικές, ξάπλες και μια ανησυχία, καθόλου ενοχλητική, αλλά ανησυχία.
Μετά, όπως χάζευα στο διαδίκτυο, πέρασε από μπροστά μου το παρακάτω απόφθεγμα, ελληνιστί… quote:

Στάθηκα.
Σκεφτόμουν μια το quote και μια το Πολυτεχνείο.
Γυρνούσα για ώρα γύρω από δυο σκέψεις που φαινομενικά δεν έχουν καμία σχέση αλλά ουσιαστικά, έχουν μεγάλη.
Γιατί, το quote αυτό όπως και πάμπολλα παρόμοια είναι τα επικοινωνιακά παπλώματα της σημερινής κοινωνικής και πολιτικής υπνηλίας που διακρίνει τους καιρούς μας. Που τα διαβάζουμε και χωνόμαστε μέσα τους ανακουφισμένοι, νιώθουμε καλά και καλοί και αποκοιμιόμαστε στην επίπλαστη χαρά της φιμωμένης μας μιζέριας.
Αν κανείς διαβάσει λίγο πιο μέσα από το ψευτο-θετικό του μήνυμα,  βλέπει λέξεις που καθρεφτίζουν τη βολή και όχι τη βουλή, την ησυχία και όχι την ανησυχία, την υποκρισία και όχι την ελευθερία, παροτρύνοντάς μας να μιλάμε μόνον όταν αυτό που θα πούμε είναι ‘εμπνευστικό’  λες και ποστάρουμε το μακιγιάζ μας στο Instagram, ‘βοηθητικό’ λες και είμαστε αδελφές νοσοκόμες, ‘απαραίτητο’ σαν να πρέπει να πρέπει ή να συμφέρει για να μιλήσουμε και ‘ευγενικό’ δηλαδή υποκριτικό, εφόσον κάτι μας θυμώνει. Άφησα τελευταίο το ‘αληθινό’ γιατί είναι μια λέξη που χωρά πολύ μεγάλη συζήτηση για το τι είναι αληθινό και για ποιον, όταν κανείς γράφει ή μιλά με τη δική του ματιά.
Με στόχο μια φιλοσοφική προσέγγιση, που δεν ξεπερνάει τα όρια του αγαπημένου των Αμερικανών, αντικαταθλιπτικού χαπιού,  Prozac, τα quotes της εποχής μας κατασκευάζονται και αξιοποιούνται ως πνευματικά υλικά μιας δήθεν θετικής στάσης ζωής  -που όμως μέσα της φωλιάζει μεγάλη δυστυχία. Μιας στάσης που απομακρύνεται από την αντίσταση, από τη φωνή της διαμαρτυρίας και της ελευθερίας. Μιας χαζοχαρούμενης στάσης που φυσικά δεν τολμά να εκφράσει άποψη, όποια και αν είναι αυτή.
Μετά, στο τραπέζι μιλούσαμε και διαφωνήσαμε πολύ έντονα για ένα θέμα της τοπικής επικαιρότητας. Τα παιδιά πήραν καθένα διαφορετική θέση. Μιλούσαν ζωηρά, έλεγαν τη γνώμη του δυνατά, κόντεψαν να αρπαχτούν.
Μετά, κοιταχτήκαμε με σιγουριά.
Μετά, είπα στοπ. Ας μιλήσουμε λιγάκι για σήμερα.
Σου ζήτησα να μιλήσεις για το Πολυτεχνείο, εσύ που ξέρεις πιο πολλά.
Απάντησες ότι θέλεις τα παιδιά να ακούσουν εμένα να μιλάω για το Πολυτεχνείο.
Ξανακοιταχτήκαμε με σιγουριά.
Μίλα, μου είπες, ελεύθερα αυθόρμητα πες ό, τι σκέφτεσαι.
Είπα μια λέξη μοναχά: Ελευθερία!

*ο τίτλος πρόκειται για παραποίηση του "Πλάτωνας όχι Prozac", του Λου Μαρίνοφ

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρας. Η Μαίρη ε

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται απαραίτη

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνεσαι ένας μαραθωνοδρ