Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νοσταλγία ανάσα [Αλίκη Κατσαρού]

Αναρωτιέμαι γιατί νοσταλγώ τα πρώτα χρόνια των παιδιών μου με τόσο πάθος, τα γλυκά τους γέλια, τα χεράκια που το κλείσιμό τους δε με χώραγε,  το γεμάτο περιέργεια βλέμμα τους προς τον μεγάλο κόσμο, τη μυρωδιά του κεφαλιού τους.

Αναρωτιέμαι γιατί η νοσταλγία έχει τόση δύναμη, που γλυκαίνει τα άσχημα τακτοποιώντας τα σε μια κορνίζα από ζάχαρη άχνη, που κάνει τα τραύματα σημαίες, που δίνει στους ανθρώπους μυθικές διαστάσεις, στις μυρωδιές μαγικές ιδιότητες, στα τραγούδια Όσκαρ καλύτερης μουσικής επένδυσης.

Και γιατί η ταινία καθενός μας, μοιάζει όλο πιο γοητευτική στο πρώτο μισό της;

Φοβάμαι πως τα κριτήρια δεν είναι ακριβώς αντικειμενικά.

Ας είμαι ειλικρινής. Νοσταλγώ τα γλυκά γέλια των παιδιών μου όπως νοσταλγώ και εκείνο το θεόστενο τζιν που το φερμουάρ του κούμπωνε χωρίς εμπόδια. Το γκάζι στο αμάξι, επίσης χωρίς εμπόδια. Ποιος μετράει την τιμή της βενζίνης στα 20; Νοσταλγώ τα ξημερώματα με τις παρέες στα φοιτητικά σπίτια. Την αγωνία του τηλεφώνου που δε χτυπούσε εκείνο το βράδυ που σίγουρα είχα ερωτευτεί. Τα βελούδινα πέταλα των τριαντάφυλλων που έφταναν στην πόρτα μετά τον καβγά εξανεμίζοντας όλες τις αμφιβολίες. Νοσταλγώ τα ροδαλά μου μάγουλα και τα ανυποψίαστα γέλια. Τα όνειρα για την τέλεια ζωή. Τα γεμάτα γάλα μπιμπερό και τα παστέλ κουβερτάκια.

Όλα συγκεντρωμένα στην εποχή που η φωνή της Γαλάνη έγραφε διαδρομές στο πετσί μου και που το τελευταίο μου ευρώ το έδινα στο απλωμένο χέρι του επαίτη στην πλατεία. Στην εποχή που πίστευα η αγάπη σαρώνει τα πάντα και οι κακοί θα τιμωρούνταν στη λάβα της κολάσεως. Ότι η ομορφιά θα νικούσε τη μιζέρια. Ότι οι πιο πολλοί είχαν καλή πρόθεση και ότι τα λεφτά δε σήμαιναν τίποτα παρά μπελάδες.



Τώρα είναι μάλλον γεγονός ότι ο έρωτας παθαίνει ασφυξία στα 50 τετραγωνικά και η ποίηση διαβάζεται καλύτερα σε έναν άνετο καναπέ. Είναι γνωστό ότι παλιοί ιδεολόγοι χτυπούν τα σπίτια άτυχων συμπολιτών τους στον πλειστηριασμό και ότι συνεχίζουμε να τους λέμε καλημέρα στον δρόμο όταν τους συναντάμε τυχαία.  Οι πρόσφυγες δεν αναφέρονται στις ειδήσεις γιατί ό, τι δε φαίνεται δεν υπάρχει. Και τελευταίως, πολλοί είναι πεπεισμένοι πως ό, τι λάμπει είναι χρυσός…

Κοιτάω τις παλιές φωτογραφίες με μια τετράγωνη πίκρα σκαλωμένη στο λαιμό αλλά μου είναι αδύνατον να κλάψω. Όχι γιατί δεν έχω δάκρυα. Αλλά γιατί συνήθισα το γεγονός ότι έπαψα να είμαι αθώα σαν εκείνο το καλοκαίρι που περπατούσαμε ξυπόλυτα στην άμμο τρία παιδιά. Δυο μικρά κι εγώ, παιδί, πόσο παιδί Θε μου!

Έτσι κάποτε θα συνηθίσουν και τα παιδιά μου. Και κάθε παιδί. Γιατί τέτοια είναι τα πράγματα που γίνεται η νοσταλγία ανάσα για την ύπαρξη, τη ζωή.

 

 

 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2023, Ιούλιος, Κέρκυρα.

Έχουμε τη μεγάλη τύχη να διατηρούμε ένα συμπαθητικό σπίτι στην Κέρκυρα, και έναν μεγάλο έρωτα για την ίδια την Κέρκυρα αλλά και για καθετί ωραίο. Όπως η ίδια η Κέρκυρα.  Πέντε καλοκαίρια δεν κατορθώσαμε να πάμε, για λόγους σημαντικούς και ασήμαντους. Φέτος ήταν υπόσχεση. Εγώ λόγω καταγωγής, έχω περάσει στην Κέρκυρα  περισσότερα από τα μισά καλοκαίρια της ζωής μου. Έχω τόσες αναμνήσεις, όσες δεν έχω για κανένα άλλο μέρος ή συμβάν. Θυμάμαι το αυτοκίνητο του παππού και της γιαγιάς που μας πήγαινε στις δημοφιλείς  παραλίες της εποχής, τον Ίψο, το Πέραμα, τον Άη Γιάννη. Μας πήγαινε και στα ξενοδοχεία, όπου ήταν όλοι φιλόξενοι και περιποιητικοί, περισσότερο με μάς που ήμασταν ντόπιοι, παρά με τους ξένους. Θυμάμαι τα θεόρατα κλαμπ σάντουιτς στο Mira Mare, το κοτόπουλο στο καλαθάκι στο K erkyra Golf και την ταβέρνα στο Πυργί όπου με τσίμπησε μια μέλισσα. Από την πόλη θυμάμαι τα αστραφτερά πεζοδρόμια και τους άδειους δρόμους τα απομεσήμερα, τα ψητά καλαμπόκια, τις άμαξες και τα τρίκλυκλα, ακό

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρας. Η Μαίρη ε

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται απαραίτη