Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νοσταλγία ανάσα [Αλίκη Κατσαρού]

Αναρωτιέμαι γιατί νοσταλγώ τα πρώτα χρόνια των παιδιών μου με τόσο πάθος, τα γλυκά τους γέλια, τα χεράκια που το κλείσιμό τους δε με χώραγε,  το γεμάτο περιέργεια βλέμμα τους προς τον μεγάλο κόσμο, τη μυρωδιά του κεφαλιού τους.

Αναρωτιέμαι γιατί η νοσταλγία έχει τόση δύναμη, που γλυκαίνει τα άσχημα τακτοποιώντας τα σε μια κορνίζα από ζάχαρη άχνη, που κάνει τα τραύματα σημαίες, που δίνει στους ανθρώπους μυθικές διαστάσεις, στις μυρωδιές μαγικές ιδιότητες, στα τραγούδια Όσκαρ καλύτερης μουσικής επένδυσης.

Και γιατί η ταινία καθενός μας, μοιάζει όλο πιο γοητευτική στο πρώτο μισό της;

Φοβάμαι πως τα κριτήρια δεν είναι ακριβώς αντικειμενικά.

Ας είμαι ειλικρινής. Νοσταλγώ τα γλυκά γέλια των παιδιών μου όπως νοσταλγώ και εκείνο το θεόστενο τζιν που το φερμουάρ του κούμπωνε χωρίς εμπόδια. Το γκάζι στο αμάξι, επίσης χωρίς εμπόδια. Ποιος μετράει την τιμή της βενζίνης στα 20; Νοσταλγώ τα ξημερώματα με τις παρέες στα φοιτητικά σπίτια. Την αγωνία του τηλεφώνου που δε χτυπούσε εκείνο το βράδυ που σίγουρα είχα ερωτευτεί. Τα βελούδινα πέταλα των τριαντάφυλλων που έφταναν στην πόρτα μετά τον καβγά εξανεμίζοντας όλες τις αμφιβολίες. Νοσταλγώ τα ροδαλά μου μάγουλα και τα ανυποψίαστα γέλια. Τα όνειρα για την τέλεια ζωή. Τα γεμάτα γάλα μπιμπερό και τα παστέλ κουβερτάκια.

Όλα συγκεντρωμένα στην εποχή που η φωνή της Γαλάνη έγραφε διαδρομές στο πετσί μου και που το τελευταίο μου ευρώ το έδινα στο απλωμένο χέρι του επαίτη στην πλατεία. Στην εποχή που πίστευα η αγάπη σαρώνει τα πάντα και οι κακοί θα τιμωρούνταν στη λάβα της κολάσεως. Ότι η ομορφιά θα νικούσε τη μιζέρια. Ότι οι πιο πολλοί είχαν καλή πρόθεση και ότι τα λεφτά δε σήμαιναν τίποτα παρά μπελάδες.



Τώρα είναι μάλλον γεγονός ότι ο έρωτας παθαίνει ασφυξία στα 50 τετραγωνικά και η ποίηση διαβάζεται καλύτερα σε έναν άνετο καναπέ. Είναι γνωστό ότι παλιοί ιδεολόγοι χτυπούν τα σπίτια άτυχων συμπολιτών τους στον πλειστηριασμό και ότι συνεχίζουμε να τους λέμε καλημέρα στον δρόμο όταν τους συναντάμε τυχαία.  Οι πρόσφυγες δεν αναφέρονται στις ειδήσεις γιατί ό, τι δε φαίνεται δεν υπάρχει. Και τελευταίως, πολλοί είναι πεπεισμένοι πως ό, τι λάμπει είναι χρυσός…

Κοιτάω τις παλιές φωτογραφίες με μια τετράγωνη πίκρα σκαλωμένη στο λαιμό αλλά μου είναι αδύνατον να κλάψω. Όχι γιατί δεν έχω δάκρυα. Αλλά γιατί συνήθισα το γεγονός ότι έπαψα να είμαι αθώα σαν εκείνο το καλοκαίρι που περπατούσαμε ξυπόλυτα στην άμμο τρία παιδιά. Δυο μικρά κι εγώ, παιδί, πόσο παιδί Θε μου!

Έτσι κάποτε θα συνηθίσουν και τα παιδιά μου. Και κάθε παιδί. Γιατί τέτοια είναι τα πράγματα που γίνεται η νοσταλγία ανάσα για την ύπαρξη, τη ζωή.

 

 

 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται...

Ο Ηγεμόνας και η Μαίρη

Βάζω απέναντί μου το πρόσωπό της. Είναι μεσήλικη, παντρεμένη, έχει δυο παιδιά, ένα σπίτι, δύο αυτοκίνητα, δυο πιστωτικές, καμία αποταμίευση, γενικώς μικρομεσαία. Στα τέλη του μήνα ζορίζονται αλλά τελικά τα καταφέρνουν με τον σύζυγο, δημόσια υπάλληλος αυτή, στέλεχος επιχείρησης εκείνος.   Έχω βρεθεί μαζί της σε κοινές συναναστροφές δυο τρεις φορές και βρίσκομαι κάθε μέρα στο Facebook . Η Μαίρη είναι η πιο μεγάλη επιτυχία του Ηγεμόνα, όπου ηγεμόνας είναι αυτός που φαντάζεστε. Τον θαυμάζει, τον γεμίζει καρδούλες, ευχές, συγχαρητήρια και συμβουλές.  Και δεν είναι μόνον η Μαίρη, είναι ο  άντρας της Μαίρης, οι φίλοι της Μαίρης, πολλές ακόμα Μαίρες που τον υποστηρίζουν φανατικά, και τον θεωρούν ό, τι καλύτερο μας έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια. Τον θεωρούν έναν προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτόμυαλο Ευρωπαίο με σοβαρότητα, εντιμότητα και τόλμη. Έναν πατριώτη που κουράζεται για το καλό της χώρας, που επιτελεί μεταρρυθμίσεις και έργο, που τελικά είναι, αν όχι μεσσίας, σωτήρα...

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνε...