Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα Πάντα Όλα ,οι Πάντες Όλοι.

Την οσκαρική ταινία Τα Πάντα Όλα δεν μπόρεσα να την δω.

Βλέπω όμως κάθε μέρα Τα Πάντα Όλα στη μικρή μας πόλη, που διόλου αμφιβάλλω ότι είναι ο «μικρυντικός» καθρέφτης της μεγάλης ελληνικής εικόνας. Η οποία μεγάλη ελληνική εικόνα είναι η μικρογραφία της παγκόσμιας εικόνας.

Ήμουν παιδί δημοτικού. Το πρωί άκουγα τον χαρακτηριστικό ήχο του καροτσιού που έσερνε το γαϊδουράκι, τρέχα γύρευε από ποιο χωριό ή περίχωρο της Κέρκυρας. Άλλαζα πλευρό και ξανακοιμόμουν γαλήνια. Το σπίτι μας βλέπετε ήταν ένα κλασικό αστικό διαμέρισμα του 1920 με ψηλά ταβάνια και μεγάλα δωμάτια, στην καρδιά της πόλης και παντοτινά στη δική μου καρδιά, αλλά εκτός από τις καρδιές, η φυσική του τοποθεσία ήταν στην οδό που ανηφόριζε για τη λαϊκή αγορά.  Έτσι άκουγα τους χωρικούς που έφερναν τα αγαθά της γης κάθε χάραμα, κι ήταν η δική μου καθημερινή επιβεβαίωση ασφάλειας ότι η ζωή κυλάει κανονικά.

Στην απέναντι γωνία έστεκε ο τυροπιτάς, ενώ κάθε οικοδομικό τετράγωνο είχε στο ισόγειο ζωηρά εμπορικά καταστήματα γνωστών εμπόρων της πόλης, κατοικίες αλλά και γραφεία επαγγελματιών και επιστημόνων. Ήμασταν τόσο γνωστοί όλοι μεταξύ μας που θυμάμαι τον παππού μου να μου λέει «πήγαινε στο παπουτσάδικο, φέρε σπίτι τα ζευγάρια που σου αρέσουν να τα δοκιμάσεις και διάλεξε αυτό που θέλεις. Θα πληρώσω εγώ το απόγευμα».

Θα ήταν υπερβολικό να υπάρχει αυτή η οικειότητα και εγγύτητα μετά από τέσσερις επαναστατικές δεκαετίες στην επιστήμη και την  τεχνολογία. Ίσως να ήταν και τρομακτικό.

Όμως εξίσου τρομακτικό είναι ότι τα Πάντα όλα τα κάνουν οι Πάντες όλοι. Ο έμπορος γίνεται οδηγός λιμουζίνας VIP (ο θεός να τους κάνει VIP τους ταλαίπωρους πελάτες της Rayan), ο ψαράς γίνεται ξενοδόχος, τα σπίτια μας γίνονται διαμερίσματα βραχείας μίσθωσης, ο μεγαλομανάβης γίνεται κλινικάρχης…

Ο κόσμος μεγάλωσε και στο μεγάλωμά του οι πιο πολλοί άνθρωποι έπαψαν να είναι γιατροί, έμποροι, ράφτες και καθηγητές. Ούτε καν επιχειρηματίες. Οι άνθρωποι έγιναν, και κάθε μέρα γίνονται παραγωγοί αξίας και επενδυτές. Ενώ οι πραγματικοί παραγωγοί της λαϊκής αγοράς των παιδικών μου χρόνων σχεδόν χάνονται από τον χάρτη.

Δεν είμαι νοσταλγός του παρελθόντος, αντίθετα είμαι μια ευεργετημένη οπαδός της εξέλιξης που βιοπορίζεται από την τεχνολογία. Είμαι όμως και οπαδός της ταυτότητας. Και ακόμα είμαι πάρα πολύ σίγουρη ότι τα Πάντα Όλα για τους Πάντες Όλους είναι μια παραφουσκωμένη φούσκα, εντελώς συγκυριακή, άμετρα βιαστική, με καταστροφικές συνέπειες τόσο για τη μικρή μας πόλη – και όχι μόνο- όσο και για την υπόστασή μας στον θαυμαστό τούτο κόσμο, που ευτυχώς πάει πάντα μπροστά και δυστυχώς βιαζόμαστε άπληστα να τον προσπεράσουμε…

 

 


 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σώπα ανόητε! [Αλίκη Κατσαρού]

Όσοι έχουμε περάσει από τα ελληνικά πανεπιστήμια, ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σαν τον Τσιόδρα, δεν είναι κανόνας. Όλοι θυμόμαστε αρκετούς που το κύριο τους ενδιαφέρον εξαντλούταν στις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, των οποίων τη λάντζα έκαναν πάντα οι φοιτητές.  Θυμόμαστε άλλους που ναρκισσίζονταν από το ύψος της πανεπιστημιακής έδρας με νεαρές φοιτήτριες και άλλους που εντελώς αδιάφοροι, μετά από μικρή ή μεγάλη πορεία στα γράμματα και τις επιστήμες, εξασφάλιζαν τα οικονομικο-κοινωνικά προνόμια του ακαδημαϊκού και περνούσαν από τα αμφιθέατρα όπως οι τουρίστες από την πλατεία Συντάγματος. Επίσης, όσες νέες και ωραίες έχουμε περάσει από μικρά και μεγάλα ελληνικά νοσοκομεία συνοδεύοντας ηλικιωμένους γονείς ή μικρά παιδιά, σίγουρα θυμόμαστε αρκετούς από τους άρρενες ιατρούς να απλώνουν την σεξιστική τους νοοτροπία στο χώρο, θεωρώντας μας αυτονόητα θύματα της λευκής τους μπλούζας.  Το αίσθημα ανωτερότητας πολλών γιατρών δεν εξαντλείται...

Σήμερα , 17 Νοεμβρίου 2024. [ Αλίκη Κατσαρού ]

  Είχα μια απελπιστικά δύσκολη μέρα. Από αυτές που θες να σβήσεις από τη μνήμη σου, όμως δεν είναι χάρτινες σελίδες στο ημερολόγιο  να τις σκίσεις ή να τις κάψεις για πιο καλά αποτελέσματα. Αντίθετα είναι από εκείνες που έρχονται και σε τυραννούν σαν φαντάσματα ενοχλητικά κάθε λίγο που λένε με πείσμα «μη με ξεχάσεις». Όλο και περισσότερο πιστεύω ότι τις απελπισίες τις δημιουργούμε μόνοι μας. Εννοώ ότι αν δεν συμβαίνει κάτι αντικειμενικά θλιβερό, όλα τα άλλα είναι προσωπική απόφαση «είμαι καλά / δεν είμαι καλά», εσύ αποφασίζεις. Δεν είναι. Θα ήταν. Σε έναν κανονικό κόσμο, σε μια φυσιολογική, ισορροπημένη πραγματικότητα. Εκεί δηλαδή που ζεις σαν κανονικός άνθρωπος, εργάζεσαι, παράγεις, προσφέρεις, απολαμβάνεις, μοιράζεσαι, χαίρεσαι. Στον σημερινό όμως κόσμο, η αίσθηση του «είμαι καλά» ταυτίζεται απόλυτα με το έχω όλα τα καλά . Ποια καλά; Τα ατέλειωτα, αυτά που δεν σταματάς να χρειάζεσαι, αυτά που θέλεις κι άλλα, κι άλλα και ποτέ δε φτάνουν   και τελικά γίνε...

Ο τόπος ως βασικό εργαλείο ανάπτυξης. [Αλίκη Κατσαρού]

Ο τόπος, o κάθε τόπος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, τα οποία γίνονται βιώματα και γονίδια για τους κατοίκους, και μαζί, προσελκύουν τους επισκέπτες και τους δημιουργούν αναμνήσεις ζωής. Για παράδειγμα, ως τόπος το Παρίσι, το οποίο είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός παγκοσμίως, δημιουργεί αναμνήσεις ευρωπαϊκής αστικής εμπειρίας, με καλλιτεχνική, γαστρονομική, αρχιτεκτονική και κοινωνική εμπειρία «ζωής». Οι Μαλδίβες από την άλλη είναι συνυφασμένες με την απόλυτη ξεκούραση και χαλάρωση των αισθήσεων, την αποκοπή από όλα τα στρες του δυτικού πολιτισμού. Ενώ η Αθήνα σημαίνει καλοκαίρι, ξεκούραση, πολιτισμό και πρόσβαση στα νησιά του Αιγαίου. Η Κέρκυρα αλήθεια τι σημαίνει και τι θέλουμε να σημαίνει; Θέλοντας να δώσουμε ταυτότητα στον προορισμό Κέρκυρα, αυθόρμητα, χωρίς μελέτες, στατιστικά κλπ, αρκεί να δούμε πώς εμείς νιώθουμε για τον τόπο μας. Οπωσδήποτε δεν αισθανόμαστε την αυτοπεποίθηση των Παριζιάνων, ούτε όμως διαβιώνουμε ως υπηρέτες των πλουσίων παραθεριστών όπως οι Μαλδιβι...